Human Rights Day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rickcrauwels - WaarBenJij.nu Human Rights Day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rickcrauwels - WaarBenJij.nu

Human Rights Day

Door: Rick

21 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Toepasselijker kan het bijna niet: gisteren naar Robbeneiland, vandaag Human Rights Day omdat op 21 maart 1960 de Sharpville Massacre plaatsvond, een keerpunt in de Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Op deze dag hebben alle Zuid-Afrikanen vrij sinds Mandela er na zijn benoeming tot president een nationale vrije dag van maakte, enerzijds ter herinnering aan Sharpeville maar anderzijds ook om te vieren dat iedereen in Zuid-Afrika nu gelijke rechten heeft.

In eerste instantie wilden we naar de tafelberg gaan. Maar een nationale vrije dag brengt met zich mee dat het dus erg druk is bij de kabelbaan naar boven. Daar hebben we dus maar vanaf gezien, ook omdat er telkens wolken over de top trokken. En een rondje kangs de berg en naar Signall Hill geeft ook al spectacualire uitzichten.

Een ander nadeel was dat de Pot Luck Club was bolgenoekt voor de lunch, maar goed, dat geeft in ieder geval een reden om nog een keer terug te komen. En lunchen op het dakterras van het hotel is ook niet verkeerd.

Na de lunch nog even het centrum van de stad ingelopen waar je een vreemde mix van koloniale gebouwen ziet met moderne hoogbouw. En tussendoor kleine Afrikaanse markten. Fascinerend.

Morgen alweer de laatste dag. We gaan in ieder geval nog naar Kaap de Goede Hoop war we lunchen in een restaurant met een toepasselijke naam: Two Oceans. Je kunt er namelijk zowel de Indische als de Atlantische oceaan zien.

• 23 Maart 2016 - 08:36

Nelleke Swinkels:

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Nu lekker thuis nagenieten. Welcome Home Lord and Lady Crauwels!