Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rickcrauwels - WaarBenJij.nu Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rickcrauwels - WaarBenJij.nu

Robbeneiland

Door: Rick

21 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gisterochtend begon een beetje somber, maar toen we richting het V&A Waterfront gelopen waren was het weer ook flink opgeknapt. Wat een contrast met andere delen van Zuid-Afrika die we gezien hebben. Als je door de luxe shopping mall loopt waar alle bekende grote (designer)merken veretegenwoordigd zijn, vergeet je makkelijk dat maar een paar kilometer verderop de townships zijn waren mensen in stenen en golfplaten hutjes op elkaar gepakt wonen.

Na het inkopen van wat cadeaus voor de kinderen, zijn we lekker gaan lunchen op een terrasje bij de waterkant met zicht over de haven.

Daarna zijn we richting het gebouw gegaan waar de boot richting Robbeneiland vertrok. Het eiland ligt zo'n 11 km voor de kust van Kaapstad en we moesten dan ook ruim een half uur varen. De golven waren vrij hoog, dus we kregen er een gratis kermisattractie bij.

Robbeneiland zelf is indrukwekkend. Hoewel je maar een klein deel van het eiland te zien krijgt met een bustour, maakt zeker de rondleiding door een oud-gevangene indruk. Mee en dan riep het gevangeniscomplex herinneringen op aan Kilmainhem Goal in Dublin waar ook politieke gevangenen waren opgesloten. Echter dat complex werd begin 1900 gesloten, terwijl het complex op Robbeneiland in 1964 in gebruik was genomen. Als je hier rondgelopen hebt, krijg je nog meer respect voor de boodschap van verzoening die Mandela uitdroeg vanaf zijn vrijlating na 27 jaar gevangenschap.

En toch, als je nu ruim twee weken in Zuid-Afrika bent zie je dat de apartheid inderdaad is afgeschaft. Maar of zwarten en blanken echt gelijk zijn valt erg te betwijfelen. Er is nog een lange weg te gaan.