Land van contrasten - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van rickcrauwels - WaarBenJij.nu Land van contrasten - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van rickcrauwels - WaarBenJij.nu

Land van contrasten

Door: Rick

08 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Gisterochtend moesten we vroeg uit de veren, want om 6.45 was onze transfer naar de Blue Train gepland. Na enige verwarring, reed (uiteraard) een mooie zwarte BMW 5 voor die ons bij het station afleverde.

Daar begon de luxe: de koffers werden naar onze suite gebracht terwijl wij onder het genot van een kopje koffie kennis maakten met een aantal andere passagiers. Bij het instappen maakten we kennis met Dominic, onze persoonlijke butler voor de rest van de tweedaagse reis. Naast een mooie suite met fulltime badkamer, hadden we de beschikking over een bar, een rookcoupé, een panoramacoupé en een luxe restaurant. En overal vriendelijke staf die ervoor zorgden dat het je aan niets ontbrak. En zo zag je langzaam het steeds veranderende landschap tussen Pretoria en Kaapstad aan je voorbijtrekken. En ook het weer veranderde van zon en blauwe lucht naar zware onweersbuien en weer terug.

Maar het grootste contrast was toch wel het diner in avondkleding in een decadente trein tegenover de Shanty Towns aan de randen van de grotere steden waar mensen op elkaar gepakt wonen in hutjes die wij nog niet goed genoeg vinden om het vee in te huisvesten. Toch wel pijnlijk als je dan net aan een copieuze lunch met een goed glas wijn zit.

Bij aankomst in Kaapstad stond onze vriendelijke chauffeuse al te wachten. Nadat de koffers waren ingeladen, ging de reis richting Stellenbosch waar we ontvangen werden door een alleraardigste Nederlandstalige jongeman. Zo maar weer eens beginnen met de keuzestress over wat te eten vanavond.......

• 08 Maart 2016 - 16:09

Nelleke Swinkels:

Het is weer afzien lees ik wel! Veel plezier!